09 mars, 2014

äntligen

så vaknar jag upp en lördag.
och den är där, sticker mysigt i ögonen; solen.
solen skiner från klockan åtta till klockan sex, himlen är 
oändligt blå, fåglar jagar varandra, sömndruckna humlor tinnar sina vingar.
jag får sitta i uterummet, med dörren på vid gavel och sola.
det blir plötsligt så varmt att jag b r ä n n e r mig och
blir röd i hela huvudet. I mars! 

min kisse, tintin, nosar nyfiket i luften och vill ut.
vi lagar asiatiska springrolls som vi doppar i kokos- och jordnötssås,
mozzarellatoppad lasagne och till söndagslunch grillas det korv
i trädgården. I mars! Förra året var det kallt som in i graven
vid den här tiden. Jag hoppas verkligen att det fina vädret stannar, 
man märker nämligen skillnad på människor direkt. Och jag känner mig
pånyttfödd på något vis.


och vi lagar försvinnande goda 
smoky almonds.
blanda 4 tsk liquid smoke, 4 tsk olja
och 400 g mandlar i en plastpåse. marinera i en halvtimme.
rosta i en torr panna och tillsätt flingsalt.
klart!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar