03 juni, 2013

med jord under fötterna

gamla stan, Stockholm.


om en vecka slutar årskurs 8.
det svåraste och mest krävande året jag någonsin
upplevt,
inte bara i skolandan,
utan även för mig, som person.

detta år har hela skolkonceptet vänt. från att
ha lärt mig saker ska jag nu kunna och
kunna bevisa
att jag kan.

jag har lärt mig så mycket, och jag vågar säga
att jag har blivit en helt annan person. 
i början av skolåret, i augusti 2012, var
världen för mig, en 
enkel, men outforskad plats.
nu, 10 månader senare,
kan jag konstatera att
aldrig har den varit så komplicerad som nu.

jag har gått från att tänka på framtiden som något
jag inte ens behöver tänka på nu,
till att förstå
att
framtiden, faktiskt  börjar
nu.

vare sig jag ville eller inte, har jag fort växt upp, och insett hur nära jag är
jag kan praktiskt taget ta
på framtiden.
ty den är snart här.

jag har fått jord under fötterna, förstått mer av världen,
och jag känner mig
faktiskt mer hemma i den.

men jag är rädd för att förvinna i den.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar